ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

آثار کمبود آب در اقتصاد ایران

آهای آهای خبر داغ داریم

تهران  - خبرگزاری کشاورزی ایران  

گروه: کشاورزی

کمبود آب نه تنها در بخش کشاورزی، بلکه بر تراز تجاری و فعالیتهای مرتبط تاثیر می گذارد.

به گزارش ایانا، نتایج پژوهش محققان اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد کم آبی نه تنها فعالیتهای بخش کشاورزی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه فعالیتهای مرتبط با این بخش نظیر تولید محصولات غذایی و منسوجات را کاهش می دهد.

بنا به اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، آب از مهمترین عوامل تولیدی در کشاورزی ایران است، میزان بارندگی در کشور به نحوی است که در بیشتر نواحی بدون توسل به آبیاری، فعالیت کشاورزی امکان پذیر نیست از طرفی با رشد تقاضای آب در بخشهای کشاورزی، شرب و صنعت و افزوده شدن تقاضای جدید نظیر آبزی پروری و محیط زیست و کاهش امکان عرضه، رقابت بین مصرف کنندگان آب تشدید خواهد شد.

دکتر علی یوسفی که این پژوهش در قالب رساله دکترای تخصصی وی در رشته اقتصاد کشاورزی، سیاست و توسعه کشاورزی انجام و ارایه شده است ضمن بیان این مطب بخش کشاورزی در اقتصاد کشور اشاره و گفت: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد ایران و به خصوص جامعه روستایی، کمبود آب و یا انتقال آن از این بخش به سایر بخشها با تنش و مناقشات اجتماعی و سیاسی همراه خواهد بود و بنابراین لازم است که اکنون درباره آثار و پیامدهای آن تدابیری اتخاذ شود.

وی در ادامه بر نقش مهم مدیریت منابع آب در شرایط موجود تاکید و افزود: در این شرایط یکی از مهمترین مسایل پیش روی سیاستگذاران، مدیریت نظام مند و سیستمی منابع آب است. در این پژوهش با رویکردی سیستمی و کل نگر، آثار کمبود آب در اقتصاد کشور با استفاده از مدل تعادل عمومی محاسبه شدنی مورد بررسی قرار گرفته است.یوسفی در تشریح طرح پژوهشی خود و نتایج آن گفت: برای نخستین بار در کشور جهت مدل سازی کم آبی منابع طبیعی نظیر آب و زمین به عنوان عوامل اولیه تولید در ماتریس حسابداری اجتماعی در نظر گرفته شد. نتایج مدل تعادل عمومی، بیانگر تاثیر پذیری شدید فعالیت های بخش کشاورزی از کم آبی است. همچنین فعالیتهای مرتبط با بخش کشاورزی نظیر ساخت محصولات غذایی و منسوجات نیز کاهش سطح تولید را نشان می دهد. همچنین کمبود آب، کسری تراز تجاری بخش کشاورزی را تشدید می کند. از طرفی تولید ناخالص داخلی و سطح عمومی قیمتها در سناریوی خوشبینانه کم آبی، به ترتیب 8/0 و 6/0 درصد کاهش و افزایش را نشان می دهد این در حالی است که سهم ارزش افزوده بخش آب از تولید ناخالص داخلی کشور تنها 3/0 درصد بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: از موارد مبهم در حسابداری ملی کشور، ارزش بخش آب است. بنابراین تعیین حدود و تفکیک ارزش فروش آب شرب و کشاورزی در حسابداری ملی، از مسایل پیش روی بخش آب است. همچنین نتایج ایجاد بازار آب در شرایط کم آبی، نشانگر کاهش رفاه خانوارهای شهری و افزایش رفاه خانوارهای روستایی (به جز دهک اول و دوم) است.

گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکتر صادق خلیلیان عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه انجام شد./


کد خبر: A-890427-02

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد