ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

کشاورزی با آب دریا

کشاورزی با آب دریا

 

بر اساس آمار منتشره، 97 درصد از آب موجود کره زمین در دریاهاست و 43 درصد از سطح کره زمین لم یزرع یا نیمه خشک است که 15 درصد از زمین های بایر در مناطق ساحلی و صحراهای شوره زار محصور در خشکی می تواند برای پرورش محصولات با استفاده از آب شور مناسب باشد و به این ترتیب 31 میلیون هکتار زمین های کشت جدید حاصل می شود که می تواند بدون تخریب جنگل ها برای پرورش محصولات برای تغذیه انسان و دام مورد استفاده قرار گیرد، بدون این که آب شیرین بیشتری برای مصارف کشاورزی استفاده شود. کشاورزی با آب دریا به مفهوم پرورش محصولات مقاوم در برابر نمک (املاح) زمین با استفاده از آب پمپ شده از دریا برای آبیاری است.  

 بنا به گزارش مجله زیتون، کشورهای مکزیک، امارات متحده عربی، عربستان و هند سالهاست با تحقیقات در این زمینه به موفقیت هایی دست یافته اند. از جمله آن که توانسته اند دانه سالیکورنیا را که به عنوان دانه ای روغنی و پروتئینی است، در مزارعی به وسعت 250 هکتار به عملکرد متوسط سالانه 7/1 کیلوگرم در مترمربع دست یافته اند که مساوی یا فراتر از میزان محصول حاصل از دانه های روغنی سویا یا دیگر دانه های روغنی پرورش یافته با استفاده از آبیاری یا آب شیرین است.

    این در حالی است که در کشور ما، با توجه به محدودیت های آبی و دسترسی جنوب و شمال کشور به آب های شور دریا و دریاچه، هنوز هیچ گونه پژوهش و تحقیقی توسط موسسات تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفته و به دلیل عدم اطلاع رسانی در خصوص آن، لازم است بخش تحقیقات توجهی ویژه به راهبردهای کشاورزی با آب دریا بنماید 

 

منبع : 

http://leaf.mihanblog.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد