ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

سرانه مصرف آب در ایران دو برابر سایر کشورها است

 

 

تهران  - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: صنایع و توسعه روستایی
سرانه مصرف آب تهران تا 300 و مشهد تا 220 لیتر گزارش شده است که با توجه به کاهش بارندگی در کشور لزوم اصلاح الگوی مصرف در این دو شهر بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش ایانا از پایگاه خبری وزارت نیرو، سیدمهدی ثمره هاشمی در آیین تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید شرکتهای آب و فاضلاب مشهد و خراسان رضوی با بیان اینکه سرانه مصرف در کشورهای پر آب جهان برای هر نفر 100 لیتر است، افزود: این سرانه در کشور ما دو برابر سایر کشورها بوده و این در حالی است که سرانه مصرف آب تهران تا 300 و مشهد تا 220 لیتر گزارش شده است که با توجه به کاهش بارندگی در کشور لزوم اصلاح الگوی مصرف در این دو شهر بیش از پیش احساس می شود.

به گفته وی، بحث اصلاح الگوی مصرف مختص به یک سال نیست و همچنان باید ادامه داشته باشد و وظیفه هر یک از ما این است که مصرف بهینه را به صورت دائم و همیشگی مورد توجه قرار دهیم تا بهینه سازی مصرف آب در کشور به یک حرکت جمعی تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در ادامه گفت: مدیران استان خراسان رضوی باید به فکر تهیه طرح جامع آب مشهد و این استان باشند تا با عملیاتی کردن آن، چالش هایی مانند بحران آب کلانشهر مشهد در سال 85 پیش نیاید.

ثمره هاشمی در ادامه با اشاره به شعارهای چهارگانه وزارت نیرو در دولت دهم شامل کاهش قیمت تمام شده پروژه ها، افزایش سرعت اجرای پروژه ها، شفاف سازی و افزایش بهره وری، بر لزوم تنوع بخشی در منابع مالی جهت دستیابی به اهداف تعیین شده تاکید کرد.

وی افزود: مدیران مالی و پشتیبانی باید به دنبال تامین منابع مالی جدید از طریق فاینانسها و بانکهای داخلی و خارجی و یا شناسایی منابع مالی جدید باشند، بنابراین شرکتهایی که به اعتبار قطره چکانی بسنده کنند، در پیشبرد اهداف خود موفق نخواهند بود زیرا اتکا به بودجه های عمومی و دولتی  هرگز کارساز نخواهد بود.

وی سپس با اشاره به قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: این قانون امسال به طور قطع در زمینه آب و برق اجرا می شود و مدیران استانی باید با بسترسازی و اتخاذ سازوکار لازم، زمینه اجرای هرچه بهتر هدفمندسازی یارانه ها را در بخش آب فراهم کنند تا مردم افزون بر استفاده بهینه از منابع آب آشامیدنی، همکاری لازم را با اجرای این قانون داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: خدمت در پهنه نظام مقدس جمهوری اسلامی در هر سمت و مسئولیتی که باشد، افتخار است.

محمود صلاحی افزود: با توجه به ورود سالانه بیش از 25 میلیون نفر زائر به مشهد، بحث تامین آب این کلان شهر یک چالش جدی است که مدیران استان تاکنون با موفقیت آن را پشت سر گذاشته اند.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی و تراکم جمعیت و همچنین افت آب های زیرزمینی، آبرسانی به نقاط مختلف خراسان رضوی و استفاده بهینه و صحیح از آن باید در دستور کار مدیران جدید آب و فاضلاب استان قرار گیرد.

صلاحی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال به نام سال "همت مضاعف، کار مضاعف" نام گذاری شده است، باید تمامی همت خود را در راستای تامین نیازهای روستاییان و انتقال آب شرب سالم به مناطق روستایی به کار گیریم.در این آیین، سیدحسن شاه عالمی به عنوان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد و محمد طاهری به عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان خراسان رضوی معرفی و منصوب شدند و از تلاشهای محمد پرورش مدیرعامل پیشین شرکت آبفای مشهد (که هم اکنون به عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان تهران خدمت می کند) و مهدی جمشیدی مدیرعامل قبلی شرکت آبفای خراسان رضوی طی دوران مسئولیت قدردانی شد./


کد خبر: D-890308-03 

 خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد