ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

سطح آب دریاچه ارومیه و باروری ابرها

به گزارش مهر، ارسلان هاشمی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری در گفتگو با خبرنگاران افزود: در اثر تغییر اقلیم، کاهش رواناب ها و بارش ها طی دهه اخیر سطح آب دریاچه ارومیه ۲۴۰ سانتی متر کاهش یافته و حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب از حجم آن کاسته شده است.به گفته مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزایش دما و به تبع آن تبخیر روند کاهش سطح دریاچه ارومیه را تشدیدکرده و موجب پایین آمدن کیفیت آب، لب شور و غیر قابل برداشت شدن آن در چاه های حاشیه دریاچه شده است.

سهم احداث سدها در بحران دریاچه ارومیه ۶ درصد است

هاشمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حدود ۲۷ درصد از کاهش سطح دریاچه ارومیه ناشی از توسعه کشاورزی در اطراف آن بوده، خاطر نشان کرد: به رغم برخی اظهارات محافل عمومی و حتی تخصصی، سهم احداث سدها در بحران دریاچه ارومیه تنها حدود پنج یا شش درصد است که در مقایسه با سایر عوامل اثرگذار رقم ناچیزی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به پروژه های ۲۴ گانه که در جلسات مدیریت اجرایی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در سطح کشور به ریاست معاون رئیس جمهور تصویب شده، اظهار داشت: هر یک از سازمان های محیط زیست، جهاد کشاورزی و شرکت های آب منطقه ای عهده دار اجرایی کردن بخشی از این تصمیمات در خصوص احیای دریاچه ارومیه و جبران کمبودها ی حوضه دریاچه شده اند، که این شرکت نیز ۹ پروژه عملیاتی را در دستور کار خود قرار داده که از آن جمله می توان به آزادسازی و لایروبی بستر رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه، انجام عملیات امکان سنجی و اجرایی کردن طرح بارورسازی ابرها و انتقال حوضه به حوضه آب اشاره کرد.

هاشمی در خصوص اقدامات انجام یافته برای اجرایی نمودن باروری ابرها گفت: عملیات امکان سنجی باروری ابرها در نیمه دوم سال گذشته با برگزاری اولین سمینار بارورسازی ابرها آغاز و تا پایان سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۱۲ پرواز در اقصی نقاط استان انجام شد.

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص پروازهای اخیر برای باروری ابرها نیز گفت: طی سه روز اخیر با هشت ساعت پرواز، شلیک ۶۰۰ گلوله یدور نقره به ابرها در حاشیه دریاچه ارومیه و پوشش ۸۰ درصد از نقاط استان اثرات خوبی به دست آمد.

مهندس ارسلان هاشمی با اشاره با اینکه پیش بینی می شود بر اثر باروری ابرها ۱۵ تا ۲۰ درصد بارش ها اضافه شده باشد، خاطر نشان کرد: میزان بارش ها از ابتدای سال آبی تا کنون ۱۷۲ میلی متر بوده و طی سه روز اول اردیبهشت ماه بیشترین بارش های استان در عجب شیر به میزان ۷۶ میلی متر و مراغه به میزان ۶۵ میلی متر گزارش شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص عملیاتی کردن طرح انتقال حوضه به حوضه آب به دریاچه ارومیه نیز با اعلام اختصاص ردیف اعتباری اجرایی برای این امر گفت: هدف این طرح انتقال ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب از سایر حوضه های آبی به دریاچه ارومیه است که نظیر آن در استان آذربایجان غربی نیز در حال اجرا است.

به گفته وی، از عمده ترین اهداف این طرح، تامین آب شرب، صنعت و بخش ناچیزی برای کشاورزی است که آثار مطلوبی در جلوگیری از برداشت های بی رویه از آبهای زیرزمینی و افت سفره های آبی و در جبران بخشی از کسری دریاچه ارومیه نقش خواهد داشت.





Powered By WizardRSS.com | Full Text Feed | Amazon Affiliate
ادامه در منبع :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد