ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

خشکسالی در کمین نخستین مرکز تولید پسته یزد

گرچه از دیرباز در زمینه تولید برخی از محصولات کشاورزی ید طولایی داشته است اما می توان گفت که پسته یکی از محصولاتی است که از در دهه اخیر در این استان پا گرفت و میل به کاشت آن در میان کشاورزان هر روز افزایش یافت.

نخستین باغات پسته استان یزد در منطقه بهادران مهریز سبز شدند به همین دلیل می توان گفت که بهادران نخستین تولید کننده پسته در استان یزد بوده است.

بهادران مهریز که اکنون دارای هفت هزار هکتار باغ پسته است سالانه افزون بر 10 هزار تن پسته خشک تولید می کند که این میزان، 60 درصد پسته استان یزد را تشکیل می دهد اما با این وجود این منطقه ناشناخته باقی مانده و شاید کمتر کسی نامی از بهادران و پسته های خندان آن شنیده باشد.

گرچه میزان تولید پسته این منطقه طی سالهای اخیر به دلیل خشکسالی ها و سرمازدگی های بهاره و ... کاهش داشته است اما با این وجود بهادران همچنان در تولید پسته استان یزد یکه تاز است.


آنچه توانسته این منطقه را به رغم وجود رقبای قدری همچون اردکان، همچنان در تولید پسته یکه تاز نگه دارد، وجود باغهای مکانیزه در بهادران است به نحوی که بخش بزرگی از باغهای پسته این منطقه مکانیزه هستند و از جدیدترین روشهای علمی برای تولید پسته استفاده می شود ضمن اینکه آبیاری تحت فشار توانسته تا حد زیادی نیاز آبی درختان پسته را برطرف کند.باغهای پسته بهادران 14 حلقه چاه آب دارند اما خشکسالی این چاهها را نیز بی نصیب نگذاشته و تمام این چاهها هم اکنون با مشکل کم آبی مواجه هستند.این خطر که به بلای جان کشاورزان در تمام مناطق استان یزد تبدیل شده، این بار در کمین درختان پسته بهادران نشسته و کشاورزان این منطقه را به شدت نگران کرده است.

همین امر سبب شده تا مردم این منطقه خواستار انتقال آب از بقیه نقاط استان یزد به منطقه بهادران باشند تا بتوانند درختان پسته خود را از خطر بی آبی و خشکی نجات دهند.

پدیده خشکسالی سالانه حدود یک متر از آب چاههای بهادران را کاهش می دهد.



افت شدید آب چاهها باعث شده تا برخی از کشاورزان با کم آبی شدید مواجه شوند و در نهایت مجبور به رها کردن درختان پسته خود شوند.

یکی از پسته کاران بهادران نیز در زمینه مشکل کم آبی در این منطقه و آسیبها و خسارات وارد شده به درختان پسته گفت: مسئولان به ویژه مسئولان جهاد کشاورزی باید برای احداث استخرهای ذخیره آب تلاش کنند.

منصور دهقان گفت: بیشتر باغ های پسته بهادران به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند اما خشکسالی همچنان در کمین درختان پسته است.

وی خواستار ارائه راهکارهای جدید و علمی کشت پسته از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی به کشاورزان شد.

در سال 86، بیش از 30 هکتار از باغهای پسته بهادران نابود شد

دهقان با بیان اینکه که طی سه چهار سال گذشته بخش قابل توجهی از درختان پسته بهادران خشک شده یا خسارتهای شدید دیده اند، گفت: تنها در سال 86 بیش از 30 هکتار از باغهای پسته بهادران نابود شد.

یکی دیگر از کشاورزان این منطقه نیز اظهار داشت: برخی از کشاورزان نیز باغ های خود را با زمین و منزل مسکونی در شهر یزد معاوضه کرده اند و شهرنشین شده اند.

: بهادران بیشترین میزان تولید پسته در استان یزد را دارد اما باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد در غیر این صورت هر روز شاهد مهاجرت کشاورزان به شهرها و رها شدن باغهای پسته خواهیم بود.



گرچه خشکسالی در 10 سال از 14 سال اخیر خسارات سنگینی به همه محصولات کشاورزی در استان یزد و سایر استانهای کشورمان وارد کرده است اما در برخی نقاط نظیر بهادران که بیشترین سطح زیرکشت پسته را به خود اختصاص داده است، خسارات بیشتری متوجه کشاورزان شده است.

پسته به لحاظ برخورداری از ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات کشاورزی، علاوه بر اینکه می تواند درآمدهای قابل توجهی عاید استان یزد کند، می تواند تا حد زیادی در اشتغالزایی برای مردم مناطق مختلف نیز موثر باشد از اینرو توجه به بهادران به عنوان قطب تولید پسته در استان یزد از سوی مسئولان امر ضروری است.



منبع:مهر نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد