ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

استفاده بهینه از منابع آبی، ضرورتی اجتناب ناپذیر در بخش کشاورزی

گزارش ایانا از بخش کشاورزی مهاباد؛

استفاده بهینه از منابع آبی، ضرورتی اجتناب ناپذیر در بخش کشاورزی


مهاباد  - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: کشاورزی

با توجه به کاهش نزولات آسمانی و پایین آمدن حجم آب پشت سد مهاباد، استفاده بهینه از منابع آبی به یک ضرورت اجتناب ناپذیر در مصرف آب کشاورزی در این شهرستان مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا از مهاباد، کارشناسان بخش کشاورزی با تاکید بر ضرورت استفاده از راهکارهای علمی و کاربردی در مدیریت و استفاده بهینه از منابع آب، استفاده بیشتر از سامانه های آبیاری تحت فشار و کشت محصولات کشاورزی استراتژیک با نیاز آبی کمتر و ارزش افزوده بیشتر برای کشاورزان را از دیگر راهکارها در مدیریت و استفاده بهینه از منابع آب دانسته اند.

در سال زراعی جاری 106 میلیون متر مکعب آب در پشت سد مهاباد ذخیره سازی شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش نشان می دهد.

سد مهاباد دارای 230 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 199 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر 136 هزار نفری مهاباد، بیش از 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.

این امر نشان می دهد که بخش کشاورزی مهاباد بویژه در دشت مهاباد در سال زراعی جاری با تنشهای کم آبی مواجه خواهد شد.

مدیر منابع آب مهاباد حفظ پایداری منابع آب را از اهداف نظامهای مدیریت منابع آب عنوان کرد و افزود: مصرف سنتی منابع آب در بخش کشاورزی این شهرستان و نحوه مدیریت منابع آب در بخشهای مختلف، مهمترین چالش اقتصادی مدیریت این منابع است.

مسعود محمدزاده گفت: با توجه به روند کاهش بارندگیها و به تبع آن کاهش حجم ذخایر آب در سد مهاباد، تداوم خشکسالی و مشکل جدی کمبود آب در این شهرستان، مصرف آب در بخش کشاورزی باید اصلاح شود.

وی افزود: روند خشکسالی و کاهش ذخایر آب استان به گونه ای است که در سالهای آینده نیز با این مشکل و پیامدهای آن مواجه خواهیم بود، از این رو اصلاح شیوه های آبیاری قدیمی و استفاده از شیوه های جدید می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از منابع آب وحدت مهاباد نیز گفت: کشاورزان در شرایط کمبود آب باید با مدیریت کشت و منابع موجود آب از کشت محصولاتی که نیاز به آب فراوان دارند خودداری کنند.

جعفر عباسی افزود: کشاورزان در این زمینه باید با مدیریت لازم با توجه به وضعیت بارندگیها و ذخایر موجود در منابع آبی اقدام به کشت کرده و در سالهایی که کمبود آب احساس می شود از کشت با نیاز آبی کم استفاده نمایند.

وی اجرای الگوی مناسب مصرف آب در بخش کشاورزی و حفظ منابع تولید را ضروری دانست و گفت: بحران آب در هر کشور و منطقه موجب کاهش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی می شود از این رو باید تلاش کرد تا با مدیریت صحیح منابع آبی به صورت بهینه از آن استفاده کرد.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد نیز می گوید: در بسیاری از زمینهای کشاورزی و باغهای این شهرستان هنوز با شیوه های سنتی مانند غرقابی، آبیاری می شوند که این مساله مهمترین علت هدررفت آب در بخش کشاورزی این شهرستان به شمار می رود.

محمد دمکری گفت: با اجرای شیوه های نوین آبیاری علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب از فرسایش خاک و شوری خاک و آب هم جلوگیری می شود.

وی افزود: جهاد کشاورزی مهاباد برنامه های موثر و خوبی را برای استفاده بهینه از منابع آبی در دست اجرا دارد که از جمله مهمترین آنها تجهیز یکهزار و 320 هکتار از اراضی کشاورزی مناطق مکریان غربی، شرقی و آختاچی غربی به آبیاری تحت فشار تا پایان امسال است.

دمکری گفت: در بخش باغات نیز با اقدامات انجام شده از سوی این مدیریت استقبال باغداران در استفاده از شیوه آبیاری قطره ای در سطح این شهرستان در سالهای اخیر افزایش و به بیش از 600 هکتار رسیده است.

وی با تاکید بر استفاده بهینه از آب ذخیره شده در سد مهاباد گفت: مسئولان باید با برنامه ریزی های لازم در دو بخش آب شرب و کشاورزی مصرف آب را در سطح این شهرستان مدیریت کنند.

دمکری یادآور شد: هم اکنون به متقاضیانی که مایل به اجرای طرح آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی خود باشند به ازای هر هکتار، 38 تا 44 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود که دو میلیون ریال آن به صورت بلاعوض و مابقی به صورت تسهیلات درازمدت بانکی است.

فرماندار مهاباد نیز در این زمینه معتقد است: با توجه به کمبود آب و کاهش بارندگیها، مصرف بهینه آب و سیستمهای پیشرفته آبیاری ضروری است.

خضر کاک درویشی افزود: اجرای طرحهای آب و خاک و آبیاری تحت فشار و تکمیل طرحهای نیمه تمام کشاورزی، اولویتهای اساسی بخش کشاورزی در شهرستان مهاباد است که امسال در زمنیه آبیاری تحت فشار بیش از 260 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی کمبود آب را یکی از تنگناهای توسعه اقتصادی در کشور عنوان کرد و گفت: هرگونه مساعدت در بهبود وضعیت این عامل، می تواند گامی در جهت توسعه اقتصادی بخصوص در مناطق روستایی باشد.

مسئول واحد آب و خاک جهاد کشاورزی مهاباد می گوید: افزایش بازده آبیاری یکی از گامهای اساسی در توسعه کشاورزی و افزایش بهره وری از منابع آب و خاک به حساب می آید و در افزایش تولیدات کشاورزی نقش تعیین کننده ای دارد.

عبدالرحمان اسماعیل زاده گفت: تحقیقات نشان می دهد با افزایش 15 درصدی راندمان آب در حوزه کشاورزی به رغم محدودیت آب می توان محصولات را همچون گذشته تولید کرد.

وی افزود: اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به میزان 44 درصد، اجرای 10 درصدی شبکه های فرعی، انتقال آب با لوله به میزان 15 درصد و پوشش انهار سنتی در سطح 10 درصد از اراضی کشاورزی را از راهکارهای افزایش راندمان آب عنوان کرد .

در زمان حاضر بیش از دو هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده و علاوه بر این، یکهزار و 321 هکتار از اراضی مستعد این شهرستان نیز در سال جاری به این سیستم تجهیز خواهد شد.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و با بیش از 80 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی از قطبهای مهم کشاورزی آذربایجان غربی به شمار می رود./


کد خبر: A-900212-01_R

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد