ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

آبیاری مکانیزه و انرژی خورشیدی

تهران - برای اولین بار در کشور سیستم کنترل آبیاری هوشمند خورشیدی با همت تیم تحقیقاتی دانشگاه صنعتی امیر کبیر طراحی و ساخته شد که با این سیستم مزارع فاقد برق نیز آبیاری مکانیزه می‌شود.

سرپرست تیم تحقیقاتی سیستم کنترل آبیاری هوشمند خورشیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در کشور با مشکل کم آبی مواجه هستیم ، ازاین رو کشاورزان برای آبیاری مزارع و باغات خود با مشکل مواجه می شوند.

دکتر داوود فدایی افزود: ازاین رو تیم تحقیقاتی دانشگاه صنعتی امیر کبیر اقدام به طراحی و ساخت سیستمی کرده است که زمین‌ها فاقد آب مورد نیاز و برق، نیز از آبیاری مکانیزه بهره مند شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بیان اینکه بیشترین درصد زمین های کشاورزی در کشور فاقد برق است اظهار داشت: این سیستم با کمترین آب بیشترین راندمان آبیاری مزارع و باغات را دارد.

وی گفت: این سیستم از دو بخش اصلی واحد اندازه‌گیری رطوبت خاک و پردازش با استفاده از انرژی خورشیدی و واحد کنترل آبیاری تشکیل شده است که برق مورد نیاز سیستم‌های کنترل و حسگرها از طریق صفحات خورشیدی تامین می‌شود.

فدایی در تشریح نحوه کار این سیستم افزود: سنجنده این سیستم در خاک فرو می رود و اگر میزان رطوبت خاک کم باشد و خورشید هم در آسمان باشد به صورت خودکار آب مورد نیاز را روانه

 زمین زراعی می‌کند. وی ادامه داد : سنجنده فرو رفته در خاک میزان آب مورد نیاز گیاه را تشخیص می‌دهد و بعد از آبیاری مقدار آب مصرفی گیاه را با پیام کوتاه گزارش می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: هدف از اجرای این سیستم راه اندازی یک شبکه آبیاری است؟ به طوری که به صورت هوشمند رطوبت خاک را تشخیص داده و در صورت کاهش

 رطوبت از میزان قابل تعریف و عدم تابش مستقیم خورشید فرمان شروع آبیاری را به یک پمپ و یا شیر برقی ارسال کند.

فدایی در پایان گفت: این اختراع در اداره ثبت اختراعات و مالکیت معنوی در داخل کشور به ثبت رسیده است.

                                                                                                                                                                                                          http://www2.irna.ir/fa/news

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد