نجات آب، نجات زمین، نجات زندگی

حرف آخر

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست!!

طرح نجات آب کشاورزی در سال تحصیلی 90 – 89 ،با آغاز سال تحصیلی جدید به پایان می رسد وبا استراحتی کوتاه، به انتظار شروعی بهتر در سال جدید تحصیلی می نشیند.

بنده وهمکارانم نیز در طول این سال تحصیلی با همکاری یکدیگر علاوه بر فعایت های گوناگون در طرح نجات آب کشاورزی، این وبلاگ را نیز در طول 8 ماه و با تعداد 110  پست (مطلب) مدیریت کردیم.

به این ترتیب کار این وبلاگ نیز به پایان می رسد. گرچه جمع ما، همکاران و دانش آموزان، همواره به بهبود وضعیت منابع آبی میهنمان ایران می اندیشیم و در راه اعتلای آن کوشش می کنیم.

اما از آنجا که هم بنده و اکثر همکاران یا بهتر است بگویم "همراهان" بنده در این راه، در سال تحصیلی جدید دیگر در کنار یکدیگر نبوده و همچنین در آموزشگاه شهید جعفری روستای ریگی نیز خدمت نمی کنیم، پس جمع کوچک اما صمیمی و پرتلاش ما نیز به کار خود در این مرحله پایان می دهد.

    

ادامه نوشته

اخبار نجات آب کشاورزی در آموزشگاه شهید جعفری روستای ریگی

 آثار منتخب آموزشگاه شهید جعفری

 در طرح نجات آب کشاورزی سال تحصیلی 90 – 89


طرح نجات آب کشاورزی در سال تحصیلی  90 – 89، با اعلام اسامی منتخبین کار خود را به پایان رساند.

در این طرح تعداد 580 اثر در قالب 12 رشته برگزیده شد که از این میان سهم آموزشگاه شهید جعفری تعداد 10 اثر در قالب 6 رشته بود.

قبل از ارائه آمار جزئی تر، بر خود واجب می دانم به عنوان رابط طرح نجات آب کشاورزی آموزشگاه شهید جعفری در سال تحصیلی 90 – 89 و به رسم ادب و احترام، تشکر و قدردانی فراوان داشته باشم از تمامی همکاران محترم خود در آموزشگاه شهید جعفری در سال تحصیلی 90 – 89 ، که در تمامی مراحل اجرای طرح، از آغاز تا پایان همکاری صمیمانه ای با بنده داشته و همواره مرا مورد حمایت خود قرار دادند.

از تمامی این عزیزان متشکر و سپاسگذارم.

در ادامه اسامی افراد و آثار منتخب به همراه آمار دقیقتر شرکت در مسابقات طرح را ملاحظه می کنید.

ادامه نوشته

اعلام نتایج

اسامی خالقان آثار برگزیده

طرح نجات آب کشاورزی اعلام شد

gift

ادامه نوشته

crops or water

The Food Chain

Mideast Facing Choice Between Crops and Water

Shawn Baldwin for The New York Times
On the Toshka farm in Egypt’s desert, workers tended to a grape field. The farm was begun in 1997, but it has a renewed focus.

CAIRO — Global food shortages have placed the Middle East and North Africa in a quandary, as they are forced to choose between growing more crops to feed an expanding population or preserving their already scant supply of water.

ادامه نوشته

الگوی کشت و صرفه جویی در آب

مدیر جهاد کشاورزی چناران:

الگوی کشت صرفه‌جویی در مصرف آب طراحی شد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی چناران از طراحی و ابلاغ الگوی کشت با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف آب و تولید حداکثری در بخش کشاورزی و دامی شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، محمدرضا قوسیان ظهر امروز در نخستين جلسه ستاد ارتقای بهره‌وری آب شهرستان با اشاره به محوریت بخش تولیدات کشاورزی و دامی در اقتصاد شهرستان و معشیت 14 هزار بهره‌بردار در این بخش، اظهار داشت: کشاورزی مهم‌ترین منبع درآمد و اشتغال مردم و عامل مهم در رونق اقتصادی منطقه است، بر این اساس در سال جاری که سال جها د اقتصادی است باید به این بخش توجه ویژه شود.

13-2sharivar.kh

ادامه نوشته

معرفی کتاب (شهریور ماه )

آب مایه حیات

موضوع: اطلاعات عمومی - بهداشت - عمومی
نویسنده: علی محمد حیدری نراقی
ناشر: مهدی نراقی
نوبت چاپ: دوم
تعداد صفحات: 200 صفحه
تیراژ: 2000 نسخه
قطع: رقعی
قیمت: 40000 ریال     


ادامه نوشته

خشکسالی سومالی، زنگ خطر!

فائو:

خشكسالي سومالي و وضع اسفناك آن،

آسيب پذيري كشت ديم را آشكار مي سازد

تهران- معاون مديركل منابع طبيعي فائو گفت: در حالي كه بسياري از مردم در شاخ افريقا روستايي هستند نه كشاورز، وضع فعلي شاخ افريقا به طور دردناكي خطرها و آسيب پذيري سيستم آبياري ديم را آشكار مي سازد.

soumali

ادامه نوشته

یک قدم به جلو!!

مصرف آب مشترکين روستايي در خراسان رضوي

 12 درصد کاهش يافت

 
مشهد - خبرگزاری مهر: مدیر عامل آبفار خراسان رضوی از کاهش 12 درصدی مصرف آب شرب در بین مشترکین روستایی استان پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها خبر داد.
ادامه نوشته

A Big Test!

Big test for Muslim world as

Somalia famine worsens



Islamabad—Delegates from 57 Muslim countries on Wednesday gathered in Turkey to show their support to Somali people who are struggling under severe drought and famine, the worst in 60 years.Erdogan said in this speech, this drought is a test not only for Somalis but also for the conscience of humanity, adding that the world must respond to this catastrophic drought before it is too late. “Those who sleep while their neighbours are hungry do not belong to us” Erdogan said.

ادامه نوشته

Horn of Africa

Crisis in the Horn of Africa


Crisis in the Horn of Africa

The food crisis in the Horn of Africa is escalating, with 12 million people in Djibouti, Ethiopia, Kenya, Somalia and Uganda requiring emergency assistance. Parts of southern Somalia are suffering from famine.
ادامه نوشته

ذخایر آب خراسان شمالی

کاهش شدیدذخایر آب سدهای خراسان شمالی


اخبار ايران
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی از کاهش شدید ذخایر آب سدهای استان طی چند سال اخیر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، مهندس" رضا نعیمی" علت کاهش ذخایر آب سدهای استان را کاهش شدید بارندگی در استان، بهره برداری نادرست کشاورزان و هدر رفت بخش عمده آب در این بخش اعلام کرد.

ادامه نوشته

بر سر سفره های رنگین افطار، یادی از گرسنگان سومالی کنیم!!!!

صدای ناقوس مرگ در سومالی
گزارش های سازمان ملل متحد حاکی از آن است که به دلیل خشکسالی بی سابقه در سومالی، هر ۶ دقیقه یک کودک در شاخ آفریقا جان می سپارد.

         
ادامه نوشته

با تحریم چاه های غیر مجاز، ناجیان قنات های استان باشیم...

مرگ تدریجی قنات های استان...

قنات‌ها بخشی از مهمترین فرهنگ کشاورزی در ایران و جهان هستند. از قنات به عنوان میراث جاودانه کشاورزان یاد می‌شود که هر کدام‌ آن‌ها در طی سال های متمادی ساخته شده و امروز به دست ما رسیده‌اند. در ایران و کشورهایی که به نحوی با خشکسالی مواجه می باشند قنات مهمترین منبع آبی کشاورزان است. متاسفانه در دهه های اخیر بسیاری از قنات­ های استان با خطر کم ابی و خشک شدن مواجه شده اند.

20mordad.amuz

ادامه نوشته

استفاده مجدد از آب دريا

روشي ارزان قيمت

براي استفاده مجدد از آب دريا

تهران- بر اساس يك تحقيق جديد، محققان با استفاده از يك روند ارزان قيمت به نام 'اسمز معكوس ' با عبور آب از درون يك غشا ، آب شور دريا را تصفيه كردند

19-1Mordad.kh

ادامه نوشته

خشکسالی، قحطی، مرگ!!

مرگ 30 هزار کودک سومالیایی

بر اثر خشکسالی و قحطی


منابع آمريکايي از مرگ 30 هزار کودک سوماليايي در سه ماه گذشته بر اثر خشکسالي و قحطي در اين کشور خبر دادند. واحد مرکزي خبر به نقل از تلويزيوني العربيه گزارش داد، مقامات آمريکايي اعلام کردند: فشارهاي بين المللي را براي تلاش به منظور امداد رساني به قحطي زدگان در منطقه شاخ آفريقا به ويژه سومالي آغاز خواهند کرد.بسياري از اين کودکان در راه رسيدن به اردوگاه هاي امدادرساني به قحطي زدگان سومالي جان خود را از دست دادند.(منبع خبر www.resalat-news.com)

نشانه های تغییر اقلیم

خشکسالی های پی در پی، سیل های مهیب و افزایش دما

نشانه های تغییر اقلیم...

برداشت از منابع آب را مدیریت کنیم.

بر اساس گزارش ‌های‌ مراکز معتبر جهانی، دمای متوسط کره زمین در طول قرن گذشته 5/0 درجه سانتیگراد افزایش یافته و شدت آن در دهه‌های اخیر بیشتر شده و به میانگین 18/0 درجه در هر دهه رسیده است. این در حالی است که میانگین گرمایش در کشور ما بین 25/0 تا 35/0درجه در دهه‌ های اخیر گزارش شده و پیامدهای پدیده خشکسالی ابعاد مختلف زندگی هم وطنان، حتی دسترسی آنان به هوای سالم برای تنفس در کلان ‌شهرها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

13-5mordad.kh

ادامه نوشته

الگوی کشت و اقلیم منطقه

الگوی کشت متناسب با اقلیم هر منطقه

راهکاری برای توقف برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی...

با توجه به این ‌که یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر فعالیت پویا، برنامه‌ریزی در چارچوب اهداف کلی آن فعالیت است؛ بخش کشاورزی نیز به‌عنوان یکی از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی‌دقیق در جهت رسیدن به توسعه و مقابله با بحران‌های موجود است.

6-1mordad

ادامه نوشته

How to Save Water

How to Save Water

Water (H2O) is a finite natural resource that must be conserved; it is limited and scarce in many places. Even if you live in an area with ample rainfall, using water uses energy to process it, pump it, heat it, pump it, and process it again. Here are some ways to save water.

ادامه نوشته

کشاورزان وآبیاری نوین

هفت خان باغ داران و کشاورزان

براي اجراي پروژه
هاي آبياري نوين

بهره وري آبياري در کشاورزي ايران کمتر از ۴۰درصد است. بنابراين اصلاح بهره وري از آب را بايد از مزرعه آغاز کنيم. «بهره وري آب» و «امنيت غذايي» ۲محور مهم و اساسي در کشاورزي کشور است که وقوع خشکسالي ها و کمبود نزولات جوي لزوم آن ها را اجتناب ناپذير کرده است.اما آيا راهي براي مصرف بهينه آب در بخش کشاورزي که ۹۲ تا ۹۴درصد آب استحصالي را به خود اختصاص داده است وجود دارد؟  چطور مي شود بهره وري آبياري را در اين کشور داراي اقليم خشک به ۸۰ تا ۸۵درصد رساند؟

10_mordad.kh

ادامه نوشته

آب خاکستری ( آب بازیافتی )

مرکز اطلاعات آب خاکستری (آب بازیافتی )

تمام جوانب سیستمهای آب بازیافتی. چرا باید از آنها استفاده کنیم، چطور انتخاب کنیم، ساخت و استفاده از آنها، آئین نامه ها، مطالعات، و مثالها. شامل آبیاری با آب بازیافتی، طرز عمل آب بازیافتی، موانع آب بازیافتی، و استفاده مجدد از آب بازیافتی خانگی.

 

مترجم: هدی رشیدی

ادامه نوشته