ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

توسعه شبکه های اصلی و فرعی انتقال آب، اولویت دولت


تهران  - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: تشکلهای غیردولتی

مسایل آب و خاک و طرحها و پروژه های مربوط به آن از اولویتهای کلیدی سیاستگذاران و برنامه ریزان دولت است که در توسعه شبکه های اصلی و فرعی انتقال آب تبلور یافته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، در جلسه شورای برنامه ریزی موسسه جهاد نصر، در این جلسه رییس امور بودجه، بازرگانی و تولیدی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری همفکری و تعامل خوب و بایسته با دستگاههای اجرایی را رویکرد اصلی معاونت راهبردی دانست و توجه ویژه به مسایل آب و خاک و طرحها و پروژه های مربوط به آن را در سالهای اخیر از اولویتهای کلیدی سیاستگذاران و برنامه ریزان دولت عنوان کرد که در برنامه توسعه شبکه های اصلی و فرعی انتقال آب و آبیاری نوین متبلور شده است.

ملکوتی خواه در عین حال از اینکه دستگاهها تنها اقدامات معاونت راهبردی را در تامین اعتبار خوب طرحها و توقعات دستگاهها، ملاک همکاری خوب ارزیابی می کنند و برای این معاونت قائل به وظیفه مندی در ورود به حوزه برنامه ریزی و سیاستگذاری نیستند انتقاد و درخواست کرد: چنانچه موسسه به صورت تنگاتنگ با تشکیلات ذیربط معاونت راهبردی در ارتباط باشد و تشکیلات و مسئولان ذیربط آن را از "نقشه راه" خود مطلع سازند اطمینان داشته باشند ما دست موسسه را برای انجام این کار مهم و ملی خواهیم گرفت.

 

550 هزار هکتار اراضی احیا شده است

مدیرعامل موسسه جهاد نصر همچنین در این جلسه گفت: این موسسه به عنوان یک موسسه عمومی غیر دولتی طبق قانون تشکیل و دارای 23 شرکت تابعه بوده که ظرف سالهای اخیر اغلب سهام 18 شرکت از آن به خانواده های شهدا، ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی و همچنین به کارکنان فعلی موسسه و شرکتهای مجموعه واگذار شده و حدود 10 درصد از سهام آنها کماکان تحت مالکیت موسسه جهاد نصر است.

گلابکش در ادامه ضمن معرفی طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی دشتهای ایلام و خوزستان و اینکه این طرح بنا به دستور و تاکید مقام معظم رهبری در پی سفر معظم له به استان، در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: قبل از واگذاری این طرح شرکتهای گروه جهاد نصر به عنوان پیمانکار، بخش قابل توجهی از کانالهای اصلی زیر سد کرخه را اجرا کرده که حدود 200 کیلومتر آن در سال 1388 به بهره برداری رسیده است.

گلابکش با بیان این واقعیت که این حجم آب، زمین و سرمایه گذاری که در خوزستان آماده بهره برداری است در دیگر نقاط کشور قابل جستجو نیست، در حال حاضر مشکل اقتصاد کشور را عدم بهره برداری از این منابع به دلیل عدم احداث شبکه های اصلی و فرعی انتقال آب و تجهیزات جانبی دیگر مثل زهکشهای مورد نیاز برشمرده و حل این مشکل را مستلزم بروز و ظهور یک عزم ملی و اعتقادی در نزد سیاستگذاران، برنامه ریزان و مجریان دلسوز کشور عنوان کرد.

وی همچنین خواستار تعامل هرچه بیشتر موسسه و استفاده از تمام ظرفیتهای در اختیار موسسه از جمله شرکتهای تابعه شد ولی به دلیل محدودیت قوانین و مقررات و الزام به شرکت شرکتهای تابعه در فرآیند برگزاری تشریفات مناقصه، عملا امکان بکارگیری آنها در اجرای طرح فراهم نیست. در عین حال از سایر پیمانکاران نمی توان در مقاطع فصول سال (که قوانین بودجه اجرایی نشده) استفاده کرد. با اشاره به این نکته که در همه اوقات سال در منطقه، امکان انجام کار عمرانی هم وجود ندارد.

گلابکش در ادامه ابراز امیدواری کرد که با کمک عناصر موثر و ذیربط معاونت راهبردی، این مشکلات مرتفع شود.

 

تشکلهای با نظام خرده مالکی، اولویت امروز

مشاور مدیرعامل و رییس کارگروه امور اجتماعی موسسه نیز بر اهمیت و بزرگی طرح 550 هزار هکتاری تاکید کرد و یادآور شد: این طرح با مسایل و چالشهای اجتماعی و انسانی بسیار وسیع مواجه است که در شرایط معمول و در مطالعات فنی اقتصادی متداول، کمتر به ابعاد و لایه های آن پرداخته می شود ولی واقعیت انکارناپذیر اینکه عدم توجه به آنها هم اجرا و هم بهره برداری از مستحدثات تعریف شده را با چالشهای جدی مواجه می سازد.

دکتر شم آبادی مطالعه و سازماندهی و توانمندسازی تشکلهای مردم نهاد در فضای خرده مالکی موجود در مناطق مورد نظر را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مسایل تملک اراضی و رابطه بهره برداران با زمین در خوزستان از دیگر نقاط و مناطق کشور حادتر و متنوع تر است و بر انجام مطالعات همه جانبه و عمیق اجتماعی در راستای اجرای طرح تاکید کرد و تنها تامین مالی و اعتبار این اقدامات زیربنایی و اساسی را درک عملی اهمیت تحقق طرح از سوی مدیران معاونت راهبردی ارزیابی و تقاضا کرد که به این مهم توجه شود.

در ادامه وی، انجام نشدن بخش قابل توجهی از شبکه های فرعی و زهکش زیر سدها از پروژه های آب و خاک را ناشی از مشکلات اجتماعی خواند و عامل این مشکلات را کم توجهی به امور اجتماعی، نظام بهره برداری، مسایل مردم و امور انسانی و توجه صرف به ابعاد فنی، تخصصی و اجرایی پروژه ها عنوان کرد.

رییس کارگروه امور اجتماعی ایجاد تشکل بین مردم و نظام بهره برداری مناسب را در خوزستان ضروری دانست و تصریح کرد: مسایل تملک اراضی و رابطه مردم با زمین در خوزستان از قسمتهای دیگر کشور حساستر و متنوع تر است. بنابراین مطالعات اجتماعی و شناخت مردم و ایجاد تشکلها و نظام بهره برداری مناسب و کارآمد ضروری است.

شم آبادی در ادامه تاکید کرد: هدف نهایی از فعالیتهای بخش اجتماعی در موسسه انجام مطالعات و شناسایی وضع موجود، شناسایی تشکلهای موجود و توانمندسازی آنها، ایجاد تشکلها و نظام بهره برداری توانمند و کارآمد با محوریت و مشارکت همه جانبه مردم و نهادها و تشکلهای مردمی با اجتناب دولت از دخالتها و تصدی گریها، الگوسازی نظام و روشهای بهره برداری ضروری، ایجاد مصونیت و توانمندیهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و...، توجه اساسی به زنجیره تامین و تولید محصولات و فرآورده های مربوطه در نظام مهندسی و چرخه کامل فعالیتهای فنی، اجرایی، اجتماعی، اقتصادی توسط تشکلها و نظام بهره برداری است.

وی در پایان اهم سرفصلها و موضوعات مطروحه و مصوب در کارگروه اجتماعی و شورای طرح موسسه اشاره کرد. (از آن جمله: وظایف کارگروه، طرح کاداستر، دستورالعمل ساماندهی اراضی، شرح خدمات اجتماعی، شراکت نامه شرکت با مسئولیت محدود)

 

امکان آماده سازی سالانه 100 هزار هکتار وجود دارد

در ادامه عضو هیات مدیره و معاون فنی مهندسی موسسه گفت: واگذاری طرح 550 هزار هکتاری آب و خاک به موسسه و بزرگی مقیاس کار و لزوم آمادگی و سازماندهی بایسته از سوی مدیران موسسه، برای تحقق اهداف مهم طرح موصوف است.

فقیه ایمانی افزود: در ظرف چند ماه اخیر معادل دو سال گذشته، حجم عملیات به مناقصه رفته و پیمانکاران و مشاوران تعیین شده اند و اطمینان داد چنانچه همکاری لازم از مبادی مورد انتظار صورت گیرد، موسسه قادر است سالانه 100 هزار هکتار از اهداف کمی طرح را به مورد اجرا بگذارد./

 

خبرنگار: فاطمه مهردادیان


کد خبر: N-900130-02_R

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد