ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ارزش کشاورزی در اسلام

امام علی(ع) می‌فرماید: «هر کس آب و خاکی داشته باشد و با این حالْ فقیر باشد، خدا او را از رحمت خویش دور می‌کند».


از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «درخت بکارید و کشاورزی کنید که هیچ عملی از این حلال‌تر و پاکیزه‌تر نیست».


در حدیث دیگری از امام صادق(ع) آمده است که: «کشاورزان، گنج‌های جامعه‌اند. غذای پاکیزه را که خداوندْ ارزانی داشته، کشت می‌کنند و در روز قیامت، برترین مقام را دارند و به خدا نزدیک‌ترند و آنها را به نام «پربرکتْ » صدا می‌زنند».


سفارش به نگهداری از درختان


ما انسان‌ها اگر بدانیم که واقعاً وجود درختان، چه ثمراتی برای‌مان دارند، هیچ گاه به آنها آسیب نمی‌رسانیم، تا چه رسد که آنها را قطع کنیم و از بین ببریم. وجود درخت، حتّی اگر میوه هم نداشته باشد، فواید زیادی دارد که از جمله عبارت‌اند از:


1 . سبزی درختان، باعث طراوت و شادابی روح و رفع خستگی چشم می‌گردند.


2 . درختان، اکسیژن فراوانی در هوا منتشر می‌کنند و با جذب گازهای آلاینده، باعث تصفیه شدن هوا و کم شدن آلودگی آن می‌شوند.


 . ریشه‌هایشان، از فرسایش خاک، جلوگیری می‌کنند و... .


در اهمیت درختکاری همین بس که پیامبر اسلام(ص) فرمود: «اگر عمر جهان پایان یابد و قیامت برسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد، چنان که به قدر کاشتن آن فرصت باشد، باید فرصت را از دست ندهد و آن را بکارد».و در جایی دیگر نیز می‌فرماید: «هیچ کسی نیست که درختی بنشاند، مگر این که خداوند به اندازه میوه‌ای که آن درخت می‌دهد، برایش اجر بنویسد». و یا «هر که درختی بنشاند و در راه نگهداری و رسیدگی به آن صبر کند تا میوه دهد، در برابر هر میوه‌ای که از آن بخورند، یک صدقه نزد خدا برایش منظور می‌شود».


امام علی(ع) در این باره می‌فرماید: «پرهیز از قطع کردن درختان سرسبز، بر طول عمر انسان می‌افزاید».


امام باقر(ع) فرمود که پدرم می‌فرمود: «بهترینِ کارها کشاورزی است؛ آن را می‌کاری و نیکوکار و بدکار از آن می‌خورند. نیکوکار می‌خورد و برایت از خدا آمرزش می‌طلبد و بدکار می‌خورد و آنچه خورده، او را لعن و نفرین می‌کند و چرندگان و پرندگان نیز از آن، بهره‌مند می‌شوند»


امام صادق(ع) نیز می‌فرماید: «در میان کارها، هیچ کاری نزد خدا محبوب‌تر از کشاورزی نیست و خداوند، هیچ پیامبری را برنینگیخت، مگر آن که کشاورز یا چوپان بود، بجز ادریس که خیاط بود». و باز می‌فرماید: «درختان میوه را قطع نکنید که خداوند بر سر شما عذاب سختی فرو می‌ریزد».


پیامبر خدا(ص)، حتّی در زمان جنگ نیز از صدمه زدن به درختان منع و به سپاهیان خود سفارش می‌کرده‌اند: «درختان را آتش مزنید، آنها را با آب از میان نبرید و درختان میوه‌دار را قطع نکنید و مزرعه‌ها را نسوزانید».


منبع:

http://agriculture.parsiblog.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد